Lantmännen on maatalousosuuskunta ja johtava toimija maatalous-, kone-, bioenergia- sekä elintarvikealalla Pohjois-Euroopassa.
Vitriinivallankumous antaa välineitä tuottavampaan ja visuaalisempaan vitriiniin. Vitriinissä myytävien tuotteiden esillelaitto vaatii jatkuvaa uudistumista ja menekin seurantaa, jotta maksimituotto saadaan aikaiseksi.
Lähes kaikki ostopäätöksen herättely tapahtuu vitriinitarjontaa tarkkailemalla. Kanta-asiakkaiden osuus on suuri kaikilla toimijoilla, ja tästä johtuen paine vitriinissä tarjottavien tuotteiden uusiutumiseen on ilmeinen. Hyvänmakuiset tuotteet ovat kaiken onnistumisen lähtökohta. Hävikkipelkoa ei kannata potea ja oikein asetetut tyrkyt tuovat merkittävää lisämyyntiä.
Tarjoamiamme apuvälineitä:
- Tarkistuslista: Tarkista, onko vitriinisi huippuvireessä helpon tarkistuslistamme avulla!
- Katelaskuri: Milloin laskit viimeksi vitriinituotteidesi katetta? Helpolla katelaskurillamme voit tehdä kustakin reseptistä katelaskelman. Laita hyväkatteiset tuotteet hot spottiisi!
- Tuunatut makeat -opas: Vitriiniin sopivia tuunausohjeita pullalle ja muille makeille kahvilatuotteille.
Kun osaat huomioida...
- runsauden ja hot spotin,
- tuoksun, värien ja valon,
- pävittäisen rytmin ja take awayn,
- sesonkien,
- sekä pakkausmateriaalien
monipuolisen hyödyntämisen, olet lähellä vallankumousta! Lue tarkemmat vinkit alta.
Runsaus ja hot spot
Hot spotin tärkeys perustuu siihen, että ihmisen katse hakeutuu aina samaan kohtaan: vitriinisi oikealle puolelle keskikorkeudelle. Sijoita sinne tuotteet, jotka tukevat parhaiten liikeideaasi sekä tuotteet, joissa on parhaat katteet. Mikäli hot spottisi näyttää tyhjältä, muodostuu asiakkaalle negatiivinen kuva vitriinin laadusta ja tarjonnasta.
Tyhjä vitriini ei tuo liiketoimintaa. Hävikin pelko on turhaa, sillä loppupäivän rohkean vitriinitäytön tuoma myynti kattaa sen kyllä. Kahviloiden ja ravintoloiden viimeiset aukiolotunnit voivat vitriinin osalta olla menestyviä, kun tuotteet mietitään oikein ja valikoimaa tiivistetään. Ylläpidä myyvää vitriiniä koko aukioloajan.
Valo, väri ja tuoksu
Tarkista päivittäin, että vitriiniesi lasipinnat ovat puhtaat; erityisesti auringonvalo paljastaa kaikki tahrat. Puhdas vitriini ja lisävalo asiakkaan puolella parantavat tarjoamiesi tuotteiden visuaalista arvoa.
Värikäs vitriini miellyttää silmää. Vastaväriasetelmat toteutuvat helposti ja kiinnittävät asiakkaan huomion.
Tuoksun merkitys mielikuvissa on ilmeinen. Säännöllinen lisäpaisto tuo hyviä tuoksuja asiakkaiden aistittavaksi jatkuvasti. Lisää vitriinin oheen tuoksusta ja tuoreudesta kertovia viestejä kuten "vain puoli tuntia paistosta" tai "lämpimäisiä".
Päivän rytmi ja take away
Tutustu tarkkaan siihen, minkälaisia asiakasryhmiä pisteessäsi käy eri aukioloaikoina. Vitriinitarjonta ei ole myyvimmillään samanlainen eläkeläisille ja taskuraharikkaille nuorille. Selvitettyäsi, ketkä ovat liikkeellä ja mitä he haluavat, saat kohdennetulla vitriinivalikoimalla aikaiseksi selkeän myynninlisäyksen.
Asiakkaat ovat jatkuvasti kiireisempiä ja take awayn osuus kasvaa. Vitriinituotteet soveltuvat ruokaisuutensa takia hyvin tähän tarpeeseen, ja siksi aamulla ja lounasaikaan tarjonnan tulisi olla parhaimmillaan. Kokeile myös yhdistelmätarjouksia. Rakenna kolmen elementin yhdistelmiä, joissa leivän tueksi tulee esimerkiksi kahvi ja miniviineri.
Pakkaukset ja kääreet
Erilaisia pakkauksia hyödyntämällä saadaan helposti vaihtelua tuttujen ja turvallisten vitriinituotteiden myyntiin. Pakkausteknologia kehittyy valtavin askelin, joista hyviä esimerkkejä ovat lokerorasiat, hengittävät muovipussit ja kosteutta imevät alustat.
Kehittele persoonallisia esillelaittotapoja. Mieti aina, miten kukin tuote saadaan asiakkaalle houkuttelevammin esille tai mukaan otettavaksi tuotteeksi. Hyvin kiertävässä vitriinissä pakkaamattoman tuotteen etuna on houkuttelevuus ja tuoreuden korostaminen asiakkaille.