6 vinkkiä - Näin rakennat ruuhkahuippuja tukevan valikoiman paistopisteeseen

Oman asiakaskunnan tunteminen ja ruuhkahuippujen tunnistaminen on asiakastyytyväisyyden, työn sujuvuuden ja myynnin kasvattamisen kannalta olennaista. Lue vinkkimme ruuhkahuippuja tukevan valikoiman rakentamiseen!
Tunnista myymäläsi ruuhkahuiput
Monesti paistopisteillä on paras valikoima aamuisin. Siinä vaiheessa, kun suurin ruuhkahuippu tulee, osastot eivät enää ole houkuttelevimmillaan tai parhaassa myyntikunnossa. Niinpä kuluttajat ostavat mitä jäljellä on, vaikka lisämyyntiä olisi varmasti tarjolla, kun vain miettisi valikoimaa tarkemmin.
Keskimäärin ruuhkahuiput ajoittuvat myymälöissä klo 15-18 välille, jolloin paistopisteillä ei välttämättä enää ole henkilökuntaa paikalla. Paistopisteestä vastaavan työaika on perinteisesti klo 6-14 tai klo 7-15. Ruuhkahuippuun pitäisi siis valmistautua mahdollisimman hyvin jo päivän aikana, jotta työnteko olisi mahdollisimman helppoa niille, jotka jäävät tekemään lisäpaistoa iltapäivällä. Hyvä suunnittelu vie pitkälle.
Erityisen tärkeää on tunnistaa nimenomaan oman myymälän ruuhkahuiput. Ruuhkahuippuja voi olla päivän sisällä nimittäin useampikin ja yksi niistä voi olla esimerkiksi lounasaika. Parhaiden myyntiaikojen tunnistamisessa auttaa ymmärrys oman myymälän tyypillisestä asiakaskunnasta.
– Yhdessäkin myymälässä oli ruuhkahuippu iltapäivällä, kun koululaiset pääsivät koulusta, kertoo Lantmännen Unibaken aluepäällikkö Eeva-Liisa Nygård.
Muista kaikille myymälöille yhteiset ruuhkahuiput
Myymäläkohtaisten ruuhkahuippujen lisäksi on olemassa kaikille myymälöille yhteisiä ruuhkahuippuja kansallisten juhlapäivien aikaan ja viikon suosituimpina kauppapäivinä. Vuosittaisia valtakunnallisia ruuhkahuippuja ovat esim. juhannus ja joulu. Vuoden tärkeimpien juhlapyhien aikaan tavarantoimittajien toimitusajat ovat usein poikkeuksellisia ja viikkoihin mahtuu paljon rikkonaisia päiviä. Valmistautuminen pitääkin juhlapyhien ympärillä olla tavallistakin tarkempaa ja pitkälle etukäteen suunniteltua.
Viikonpäivistä puolestaan perjantai on edelleen ruuhkaisin päivä useimmissa myymälöissä. Lauantait pitävät myös pintansa kiireisinä päivinä, vaikkakaan ruuhka ei silloin ala heti aamusta vaan kiihtyy päivän mittaan. Myös sunnuntairuuhkat ovat lisääntyneet sitä myötä, kun kuluttajat ovat oppineet siihen, että lämmintä leipää saa myös sunnuntaisin. Yleisesti voidaan todeta, että aukioloaikojen vapautuminen ja myöhäisemmät aukioloajat ovat tasoittaneet illan ruuhkahuippuja.
– Mutta kyllä ruuhkaisin aika on yhä kolmesta eteenpäin, kun kiireiset työläiset ja perheenäidit tulevat ostoksille, ja silloin olisi tosi tärkeää, että heille olisi tarjolla lämmintä leipää, Eeva-Liisa kertoo.
Rakenna ruuhkahuippuja tukeva valikoima
Lämmin ja tuore leipä myy. Uunituoreita leipiä ei välttämättä tarvitse olla montaa sorttia.
– Esimerkiksi 2-4 lämmintä leipävaihtoehtoa riittää hyvin, kunhan niitä paistetaan tarpeeksi paljon ja usein. Niitä voi huoletta laittaa runsaammin tarjolle, Eeva-Liisa opastaa.
Tämän lisäksi erilaiset monipakkaukset auttavat kasvattamaan myyntiä. Kaikki asiakkaat eivät mene vitriinille asti, joten on tärkeää, että tarjolla on valmiiksi pakattua, tuoretta leivonnaista, jota on helppo poimia mukaansa. Esimerkiksi riisipiirakka-, korvapuusti-, viineri- ja munkkipussit toimivat loistavasti.
Viikonpäiviä on myös hyvä miettiä, kun suunnittelee päivän valikoimaa. Alkuviikolla Eeva-Liisan mukaan liikkuvat parhaiten ns. ”tavalliset” leivät, kuten reikäleipä ja kauraleipä. Viikonloppuisin puolestaan toimivat erilaiset herkutteluleivät, kuten ciabatat, patongit ja hedelmäleivät.
Alla vielä 6 vinkkiä ruuhkahuippuja tukevan valikoiman rakentamiseen.
Hyödynnä näitä kuutta Eeva-Liisan vinkkiä:
1. Tunnista oman myymäläsi ruuhkahuiput. Niitä voi olla useampikin päivässä.
2. Varmista suunnitelmallisuus paistopisteessä. Pidä huolta, että tuotteita on valmisteltu helposti paistettavaksi. Monia tuotteita voi esimerkiksi pellittää valmiiksi pakkaseen ja paistaa jäisenä. Leipälaatikon voi puolestaan ottaa valmiiksi sulamaan kylmiöön, niin leivät saa kätevästi paistettua, kun tarve tulee.
3. Muista lämpimän leivän saatavuus. Monesti aamulla paistetaan paljon ja katsotaan jääkö leipää myös iltapäivälle. On kuitenkin hyvä paistaa myös iltapäivällä, jotta tuoreus säilyy ja lämmintä leipää löytyy myös kolmen jälkeen.
4. Hyödynnä asiakaspalaute. On tärkeää ottaa huomioon asiakaspalaute, tehdä toimenpiteitä sen perusteella ja viestiä tehdyistä muutoksista. Asiakkailtasi voit saada loistavia ideoita valikoimasi kehittämiseen.
5. Huomio sesongit. Varmista, että tuotevalikoima on sesongeissa oikea.
6. Pidä huolta, että monipakkauksia on saatavilla ja houkuttelevasti esille laitettuna.