Vältä näitä 6 virhettä esillepanossa
![](/siteassets/finland/images/02.-ammattikeittiot/kayttotilanteiden-vinkit/vitriinivallankumous/1920x500-vitriinivallankumous.jpg?width=500&mode=crop&height=300)
Houkutteleva, runsas ja ajanmukainen vitriinin esillepano on arvokas valttikortti ja esimerkillisesti toteutettuna oikea kassamagneetti. Vältä nämä 6 virhettä esillepanossa, ja asiakkaat sekä kassalipas kiittävät.
1. Tuotelaatu pielessä
Ostaisitko sinä kalpeaa ja lässähtänyttä pullaa? Fakta on se, että tuotelaatu on yksi tärkeimmistä ihmisen ostoa ohjaavista tekijöistä. Mitä laadukkaammat ja houkuttelevammat tuotteet koristavat vitriiniä, sitä todennäköisemmin ne myös päätyvät asiakkaan ostamiksi.
Takaa siis moitteeton tuotelaatu kiinnittämällä huomiota näihin seikkoihin:
- Panosta laadukkaisiin tuotteisiin.
- Paista oikeaoppisesti välttääksesi sekä kalpeat että karrelle palaneet leivonnaiset.
- Pidä tuotteet freeseinä. Liian pitkään esillä oleva tuote ei houkuttele ostajaa.
- Käytä mielikuvitustasi ja tuunaa tuotteita entistä herkullisemmiksi.
Hauskat tuunausohjeet korvapuusteille!
Täyttävää vegeä – sitä on falafel-ciabatta!
Uusi ilme vaniljaiselle viinerille – kurkkaa ohjeet!
2. Tuoreusmielikuva kateissa
Tuoreusmielikuvaa luodaan tuoreiden tuotteiden lisäksi myös runsaalla esillepanolla. Liian usein, etenkin sulkemisajan lähestyessä, vitriinin runsasta esillepanoa silti laiminlyödään. Karu tosiasia on kuitenkin se, että vitriinissä majaileva yksinäinen sämpylä ei ole kovin puoleensavetävä. Sen sijaan herkullisilla tuotteilla täytetty vitriini huokuu tuoreutta ja näyttävyyttä – ja houkuttelee mitä todennäköisimmin asiakasta ostoksille.
3. Tuotetiedot uupuvat
Ei merkintää hinnasta tai sämpylän täytteistä – käsi ylös, jos olet joskus jättänyt tuotteen ostamatta puutteellisten tuotetietojen takia! Tuotetietojen merkinnöissä ei kannata kitsastella; esimerkiksi allergikoille ja erityisruokavaliota noudattaville on erityisen ratkaisevaa tietää, mitä ainesosia tuotteet pitävät sisällään. Mitä selkeämmin ja kattavammin tuotetiedot ovat siis merkittynä, sen parempi.
4. Houkuttelevuus hakoteillä
Siisteyttä ei pidä jättää paitsioon, sillä se on yksi houkuttelevan esillepanon tukipilareista. Epäsiisti vitriini ja astiat eivät herätä ruokahalua vaan ovat pahimmillaan luotaantyöntäviä. Satsaa siis siistiin esillepanoon ja käy hakemassa perspektiiviä myös tiskin toiselta puolen. Katsomalla ja kulkemalla kuin asiakas opit varmasti uutta omasta vitriinistäsi.
5. Väärät tuotteet väärään aikaan
Yksi yleisimmistä kompastuskivistä esillepanon suunnittelussa on se, että tuotevalikoimaa ei päivitetä vuorokaudenaikojen mukaan asiakasta puhuttelevaksi. Vaikka yhdenmukaisen vitriinin ylläpito on toki helppoa ja kätevää, voidaan myyntiä ja asiakastyytyväisyyttä kasvattaa huomattavasti muokkaamalla vitriinin sisältöä päivän eri hetkiin sopiviksi.
Liikkeelle voidaan lähteä pienin askelin lisäämällä kellon ympäri toimivien tuotteiden rinnalle päivän eri hetkiin sopivia tuotteita; aamuisin kaupaksi käy pienempi aamiaissämpylä, lounaalla maistuu jo ruokaisampi sandwich ja iltaisin herkutellaan lämpimillä ja ruokaisilla ratkaisuilla, kuten hot dogeilla ja burgereilla. Kun asetut hetkeksi asiakkaan saappaisiin ja pohdit, millaiset tuotteet puhuttelisivat minäkin vuorokauden aikana, olet jo pitkällä!
6. Esillepanoon ei uhrata aikaa eikä ajatusta
Täytätkö usein vitriinin vanhasta tottumuksesta, uhraamatta siihen sen suuremmin ajatusta? Seuraa pieni paljastus: et ole ainoa. On yllättävän yleistä, että vitriinin täyttöä ei oikeastaan mietitä sen kummemmin, vaan tuotteet ovat ikään kuin sattumalta päätyneet omille paikoilleen, joihin ne sitten rutiininomaisesti laitetaan päivästä toiseen. Tuotteet käyvät kaupaksi varmasti tälläkin tyylillä, mutta pienellä harkitulla vaihtelulla voidaan kuitenkin saada ihmeitä aikaan.
Erittäin suositeltavaa on kiinnittää huomio siihen, mitkä tuotteet pääsevät vitriinin paraatipaikalle. Sen sijaan, että paraatipaikalle laitettaisiin päivästä toiseen itsestään kaupaksi käyvä suosikkituote, voisi sen tilalle kokeilla erikoisempaa ja katteeltaan parempaa tuotetta. Mieti, mistä tuotteesta haluat, että teidät muistetaan ja mitä haluat itse myydä asiakkaallesi! Näillä helpoilla kikoilla asiakkaille pystytään esittelemään mielenkiintoisia tuotteita, jotka saattavat jättää entistä vahvemman muistijäljen ostokokemuksesta.
Kun siis seuraavalla kerralla laitat vitriiniä kuntoon, mieti tovi, mistä haluat vitriinisi muistettavan ja minkälaisilla ratkaisuilla saat vitriinin menestymään myynnillisesti parhaiten!